Kinesitherapie Astrid

Naast de algemene revalidatie leggen wij ons in de praktijk voornamelijk toe op de revalidatie van de bekkenbodem, zwangerschapsbegeleiding en lymfedrainage.

Binnen deze pathologie wordt geluisterd naar de patiënt en start elke behandeling met een vraaggesprek. Er wordt voldoende uitleg gegeven en een duidelijk antwoord op je vragen. Zo komen we samen tot een behandelplan die aangepast is aan jouw persoonlijke situatie met realistische doelen.

Kinesitherapie wordt altijd opgestart op voorschrift van een arts. In de praktijk zijn wij geconventioneerd en hanteren dus de terugbetalingstarieven van het RIZIV.

maak een afspraak

Astrid Vlietinck
Als jonge en sportieve mama weet ik sinds kort nog beter hoe belangrijk het is om je lichaam terug te moeten versterken. Dit vraagt de nodige tijd en expertise. Mijn persoonlijke verhaal helpt mij om de ervaring die ik opbouwde, op de materniteit van het AZ Sint-Jan en in verschillende groepspraktijken, nog beter toe te passen om jou te helpen.

Dit alles deed mij enthousiast beslissen om een eigen praktijk op te starten. Samen met de collega’s binnen ons team werken wij aan een integrale behandeling voor een gezond en gelukkig gezinsleven vóór, tijdens en na de zwangerschap.

maak een afspraak

wist je dat…

plassen niet onderbreken

Wist je dat je de straal nooit mag onderbreken tijdens het plassen, omdat dit op lange termijn tot klachten kan leiden

bekkenbodemspieren

Wist je het even belangrijk is om je bekkenbodem te kunnen ontspannen, dan op te spannen.

Mijn opleidingen

> Master in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie, Universiteit Gent (2013)

> Postgraduaat Pelvische Reëducatie en zwangerschapsbegeleiding (2014-2016)

> Manuele lymfedrainage a.m. Vodder (2017)

> Röst-therapie: bekkeninstabiliteit (2017)

> Myofasciaal therapie, dry needling (in opleiding)

therapieën

Praktijk Astrid algemene kinesitherapie

algemene kinesitherapie

Algemene kinesitherapie helpt bij postoperatieve situaties, revalidatie van rug- en nekklachten, gewrichtsaandoeningen, spier- en peesaandoeningen, systemische of reumatische aandoeningen, posttraumatische situaties ….

Je aandoening wordt behandeld door een combinatie van manuele technieken en een geïndividualiseerd oefenschema. In de uitgeruste oefenzaal van praktijk Astrid zijn alle toestellen beschikbaar om verder te revalideren: loopband, fiets, crosstrainer en oefenmateriaal.

Ik stel een individueel programma op samen met gevarieerde oefeningen. Aangepast aan wat jouw lichaam aankan, maar met de nodige uitdagingen om op een leuke manier de grenzen te verleggen.

lymfedrainage

Het lymfstelsel (lymfvaten en lymfknopen) speelt een belangrijke rol bij het scheppen en onderhouden van de ideale leefomgeving voor onze lichaamscellen. Het is de lymfe die hierin een voedende, zuiverende en drainerende rol vervult.

Lymfdrainage is dus een normale, natuurlijke functie in ons lichaam, die echter bemoeilijkt kan worden door ziekte, stress of als gevolg van een ongeval. In dit geval kan de drainage van de lymfe manueel geoptimaliseerd worden. Via zeer zachte manuele handelingen wordt het te veel aan lymfevocht afgedreven.

Erkend Vodder therapeut: www.mldv.be
lymfedrainage - praktijk astrid
Praktijk Astrid bekkenbodemkine

bekkenbodem

Er zijn heel wat indicaties waarbij bekkenbodemkine aangewezen is: urineverlies, plotse drang, moeilijk plassen, flatulentie, constipatie, verzakking (prolaps) van blaas, baarmoeder of darmen, vaginisme, bedplassen…

Een vraaggesprek (anamnese) in de eerste sessie brengt jouw probleem en de oorzaken ervan in kaart. Pas vanaf de tweede sessie ga ik over naar het inwendig onderzoek, om een evaluatie te maken van de status van de bekkenbodemspieren. Door mijn specialisatie in bekkenbodem ben ik bevoegd om deze onderzoeken inwendig uit te voeren. Dit is een zeer strikte voorwaarde.

Op basis van de resultaten van dit onderzoek leer ik jou gedragsaanpassingen aan. Met tips en een gepersonaliseerd oefenschema werken we samen aan een oplossing voor jouw klachten.
life is like riding a bike: to keep your balance you must keep moving

prenataal (zwangerschapsbegeleiding)

Een zwangerschap moet een periode in jouw leven zijn waar je intens kan van genieten. Helaas kunnen er van bij het begin van de zwangerschap een aantal klachten ontstaan: bekkeninstabiliteit, urineverlies, gezwollen benen, lage rugklachten, … Je bent niet de enige vrouw die er last van heeft. Ik behandel deze klachten en maak je bewust van deze lichaamsveranderingen. We zoeken samen naar hulpmiddelen en houdingen om deze klachten te vermijden. Je krijgt actieve oefeningen mee naar huis om je lichaam fit te houden.

Maar ook voor preventief advies ben je welkom in Praktijk Astrid. Tijdens een prenatale sessie bespreken we verschillende oefeningen, houdingen en transfers (verandering van houding) die jou kunnen helpen om klachten te vermijden. Stel gerust specifieke vragen over hoe je verder je favoriete sport kunt blijven beoefenen!

Vanaf ongeveer 36 weken zwangerschap kan je bij mij ook terecht om je voor te bereiden op de bevalling. Tijdens de ‘puflessen’ besteden we aandacht aan ademhalingstechnieken en houdingen om de weeën op te vangen en om perstechnieken te beheersen tijdens de arbeid. Jouw partner is van harte welkom om mee te volgen!
Prenatale zorg - Praktijk Astrid
Praktijk Astrid postnataal

postnataal

Je lichaam heeft rust nodig om te herstellen na de bevalling. Na 6 weken kunnen we starten met oefeningen om terug fit te worden. Bij een keizersnede starten we na 8 weken. We beginnen altijd met een controle van je buikspieren (diastase), een eventueel litteken (sectio/episiotomie), stand van het bekken, houding, heup- en rugmobiliteit. We controleren ook de bekkenbodemspieren en meten de kracht ervan. Door mijn specialisatie in bekkenbodemkine kan ik deze spieren inwendig controleren en evalueren. Uiteraard gebeurt dit altijd in samenspraak met de patiënt. Op basis van dit onderzoek en jouw gewenste einddoel stel ik een persoonlijk oefenschema op met individuele begeleiding voor het trainen van de bekkenbodemspieren, core stability en conditie. Wie dit wenst kan oefenschema’s voor thuis meekrijgen om verder te trainen. Wij begeleiden ook bij sporthervatting.

Hou jezelf fit en gezond!

Er zijn heel wat mogelijkheden om jezelf fit en gezond te houden. Hierbij enkele van onze tips:

– Pas je levensstijl aan. Neem wat meer de trap in plaats van de lift, gebruik voor korte afstanden de fiets.
– 1,5 liter water per dag is een goede start om alle cellen in je lichaam van brandstof te voorzien.
– Elke dag bewegen hoeft geen urenlange sportsessies te betekenen, 30 min is voldoende.
– In een gezonde levensstijl is ontspanning net zo belangrijk als inspanning.Het is enorm belangrijk voor het lichaam en helpt je uitstekend om gezond en fit te blijven.
– Het is leuk om fit en gezond te zijn, in lichaam én geest. Wat je ook doet, doe het met een goed humeur. Als je plezier beleeft aan je gezonde keuzes, houd je het ook langer vol.
>