Activiteiten

In onze activiteiten kalender kan je naast algemene thema’s ook, niet -typische-zwangerschapsthema’s terugvinden… ontstaan uit onze eigen ervaring in de praktijk.

Als jonge moeders en uit onze eigen expertise, brengen wij ook onderwerpen die in deze periode soms minder aan bod komen, maar daarom niet minder aandacht verdienen.

Fysiek, mentaal, relationeel en seksueel welzijn bij het zwanger worden, tijdens en na de zwangerschap.


Omdat je in deze fase goede zorg verdient, willen wij jullie preventief informeren over deze periode. Hierbij ligt de focus niet alleen op de zwangere vrouw, maar even goed op de partner en het hele gezin.
Hoe vermijd ik bekkenklachten in mijn zwangerschap?
Kinesiste Astrid

Te vaak zie ik als kinesiste zwangere vrouwen die pas hulp zoeken wanneer ze al veel last hebben. Je kan deze klachten soms vermijden door kleine aanpassingen in je houdingen en bewegingen in het dagelijks leven. Denk maar aan: zithouding aan je bureau, heffen van kinderen, slaappositie …

In deze info- sessie van één uur geef ik je info over rugklachten, oplossingen en oefeningen om thuis te doen.

Voor: Iedereen die zwanger is, hoe pril dat ook is
Data: din 18 aug – din 15 sept – din 20 okt – …
Praktisch: 20u-21u / 15 euro
Inschrijven: Kinesiste Astrid: astrid@praktijkastrid.be

interesse
Mag ik vrijen tijdens mijn zwangerschap en wat na de bevalling?
Seksuologe Elia

Er gebeurt zoveel in je lichaam tijdens een zwangerschap en nadien. Maar wat doen zwangerschapshormonen met je seksualiteit, wat is het effect van borstvoeding en wat als er een ‘knip’ was bij de bevalling? Heel wat vragen waar je misschien mee zit en die je niet overal kwijt kan of wil. Niet alleen lichamelijk, ook als persoon en in je relatie verandert er veel. Je bent niet uitsluitend elkaars partner, jullie delen nu ook ouderschap.

Koppels kunnen hun seksualiteit hierdoor als anders ervaren. Veel zin of net niet, angst, onzekerheid, pijn, relationele zorgen … Er circuleren ook heel wat mythes rond vrijen tijdens de zwangerschap of na de bevalling.

In deze sessie bespreken we veel voorkomende seksuele zorgen en wat jullie hieraan zouden kunnen doen. Ik bereid jullie voor op de veranderingen die op til staan, maar we hebben het ook over kracht en humor bij dit avontuur.

Voor: Zwangere vrouwen… en jullie partner is uiteraard welkom als hij/zij zich ook wilt voorbereiden.
Data: woe 19 aug
Praktisch: 20u30-21u30 / 15 euro pp
Inschrijven: Seksuologe Elia: eliawyverkens@gmail.com

interesse
Mag ik blijven verder sporten in mijn zwangerschap?
Kinesiste Astrid

Een vraag die heel vaak aan bod komt bij de kiné, helaas is hier geen eenduidig antwoord. Alles is afhankelijk van welke sport je doet, hoe ver je bent in je zwangerschap, hoe jouw zwangerschap verloopt.

In deze info-sessie van één uur geef ik je uitleg welke sporten kunnen verder gezet worden en op welke manier. Ik geef je ook vele alternatieven om toch actief te blijven en je krijgt een oefenschema mee met veilige oefeningen waar je thuis mee aan de slag kan.

Voor: Sportieve zwangere vrouwen die het veilig willen houden
Data: din 18 aug – din 15 sept – din 20 okt …
Praktisch: 20u30-21u30 / 15 euro
Inschrijven: Kinesiste Astrid astrid@praktijkastrid.be

interesse
Hoe bereid ik me voor op de arbeid en bevalling?
Vroedvrouwen

In een kleine groep van max. 4 koppels bespreken we de arbeid en bevalling. Wat is het doel van de contracties en waarom doen ze pijn, hoe verloopt de arbeid, wat gebeurt er tijdens de bevalling en hoe kunnen we als koppel een actieve rol opnemen? Ook het verloop van een (onverwachte) keizersnede komt aan bod.

Voor: Aanstaande ouders vanaf 30w zwangerschap
Data: din 11 aug – din 08 sept – din 13 okt
Praktisch: 20u / 15 euro
Inschrijven: Vroedvrouwen: griet@vroedvrouwbrugge.be

interesse
Hoe voed ik mijn pasgeboren baby?
Vroedvrouwen

In een kleine groep van max. 4 koppels bespreken we de voeding van jullie pasgeboren baby. We geven jullie mee wat een pasgeborene nodig heeft, hoe een voedingsmoment verloopt en hoe je je hierop kan voorbereiden. Zowel de basisprincipes van borstvoeding als van flesvoeding komen aan bod. Zo ben je klaar om vlot te starten met de voeding van je pasgeboren kindje.

Voor: Aanstaande ouders
Data: din 25 aug – din 22 sept – din 27 okt – …
Praktisch: 20u / 15 euro
Inschrijven: vroedvrouwen: griet@vroedvrouwbrugge.be

interesse
Broze wolk
Psychologe Kimberley

De roze wolk is niet altijd even roze. Hoe ga je om met negatieve gevoelens als je volgens iedereen nu op een roze wolk moet zitten? Is wat ik voel normaal? Soms voel ik mij angstig, hoe kan ik hiermee omgaan?

Voor: recent bevallen moeders
Data: woe 16 sept – woe 21 okt – woe 18 nov
Praktisch: 19u30-20u30 /15euro
Inschrijven: Psychologe Kimberley – psycholooginbrugge@gmail.com

interesse
Hoe masseer ik mijn baby?
Vroedvrouwen

Wil je ook graag jouw lieve schat masseren en samen genieten? Babymassage helpt om speels contact te nemen met je kindje, het brengt rust, kalmeert krampjes en verzorgt de huid. Met max. 4 baby’s gaan we aan slag met de Shantala-methode. Je krijgt een beschrijving mee van de aangeleerde technieken.

Voor: baby’s vanaf 6 weken
Data: din 4 aug – din 29 sept – …
Praktisch: 14u (prijs: € 15)
Inschrijven: vroedvrouwen: griet@vroedvrouwbrugge.be

interesse
Hoe start ik met vaste voeding?
Vroedvrouwen

Nu de borst- of flesvoeding goed loopt en je baby al wat groter is, komt het moment om te starten met vaste voeding tussen de 4 en 6 maanden. Wanneer is je baby er klaar voor, hoe maak je de voeding klaar en hoe introduceer je verschillende soorten en smaken. We geven je handvaten mee om thuis aan de slag te gaan en bieden een antwoord op jouw vragen.

Voor: ouders van baby’s vanaf 2 maanden
Data: din 1sept: 20u – din 13 okt: 18u30
Praktisch: 15euro
Inschrijven: vroedvrouwen: griet@vroedvrouwbrugge.be

interesse
Zomaar zwanger?
Psychologe Kimberley

Supportgroep in kader van fertiliteit. Ervaringen delen, informele contacten leggen met anderen als steun, effecten van hormonen, effecten hiervan op sociale en relationele facetten van het leven.

Praktisch: verdere info volgt later

interesse
Rookstopbegeleiding in groep
psychologie

In groep hebben we de kans om te leren van elkaar! Reeks van 6 sessies-1 maal per week, waarbij we toewerken naar een stopdatum. Thema’s die aan bod komen: ontwenningsverschijnselen, motivatie, verslavingsmechanisme, hulpmiddelen bij stoppen en tips, hervalpreventie, enz.

Bij voldoende deelnemers (min 5 – max 10) starten we een groep op
Voor: zwangeren en niet-zwangeren, ouders en niet-ouders
Praktisch: verdere info volgt later

interesse

Hou jezelf fit en gezond!

Er zijn heel wat mogelijkheden om jezelf fit en gezond te houden. Hierbij enkele van onze tips:

– Pas je levensstijl aan. Neem wat meer de trap in plaats van de lift, gebruik voor korte afstanden de fiets.
– 1,5 liter water per dag is een goede start om alle cellen in je lichaam van brandstof te voorzien.
– Elke dag bewegen hoeft geen urenlange sportsessies te betekenen, 30 min is voldoende.
– In een gezonde levensstijl is ontspanning net zo belangrijk als inspanning.Het is enorm belangrijk voor het lichaam en helpt je uitstekend om gezond en fit te blijven.
– Het is leuk om fit en gezond te zijn, in lichaam én geest. Wat je ook doet, doe het met een goed humeur. Als je plezier beleeft aan je gezonde keuzes, houd je het ook langer vol.

>